ZAMAN

ZAMAN I

Sadece elli yıl önce ya da sonra doğmuş olsanız hayatınızın ne kadar farklı olacağını hiç düşündünüz mü? Ya da size bir imkan verilse bu iki seçenekten birinin gerçekleşmesini ister misiniz? Bu şans size daha önce tanınmış olsa birini ama şimdi yaşadıklarınızın sizin üzerinizde bıraktığı izler sonucunda diğerini mi seçersiniz?

Bu yazının sonunda size bu şansı [şans diyorum çünkü size seçme tanınmış oluyor, önceye dönmek, sonraya gitmek ya da olduğun yerde –şimdide- kalmak, özgür irade ne kadar özgürse, peki o zaman diyebilirsiniz ki önceye ya da sonraya gitme hakkımı kullandım oradayken bu tercihimi bilecek miyim yani önceki yaşadıklarımın farkında olacak mıyım. Ya daha kötü bir kader beni beklerse bu şans değilde şansızlık olmaz mı?] vermek bir yana şu anda sizin zamanınızı sır kendi düşüncelerimi başkalarıyla paylaşma isteği yüzünden çalıyor olabilirim.

Zamanı değiştirmek ister miydiniz peki? Şimdiki zamanda yapacağınız değişikliklerin geleceği etkilemesinden bahsetmiyorum, bu çok sıradan olurdu –herkesin yaptığı bu-. Demek istediğim geçmişe giderek şimdiyi ve geleceği değiştirmek. Çok mu korkunç olurdu yoksa çok mu eğlenceli. Bunu cevaplamak zor. Burada asla zaman yolculuğunun mümkünlüğü tartışmayacağım çünkü bana henüz yapıldığına dair bir bilgi gelmedi [sanki gerçekleşse ilk iş bana haber vereceklermiş gibi] ama hiçbir şey ilk kez yapılana dek mümkün değildi.

Yazdığım hiçbir –uzun- yazıda tutarlığı / devamlılığı sağlayamıyorum, bu gözünüze çarpmıştır –hala okuyor musunuz?- Yine de bu konu üzerinde susmaya elverişli değil.

Büyük mü düşünürdünüz yoksa elinize bu imkan geçmişken aza kanaat mi ederdiniz. Sadece kendi tarihinizi mi değiştirirdiniz yoksa tüm tarih kitaplarının yeniden yazılmasını mı sağlardınız [neden olmak ve sağlamak arasındaki fark].

Robotların bile üç yasası olmasına ve açık bırakmadığımızı düşündüğümüz halde insanlara karşı çıkıp onları öldürebiliyorsalar [I, Robot, Matrix, …], zamanda yolculuğa çıkacaklar için kurallar belirlemezsek aptallık etmiş olmaz mıyız? [bu kuralları son kısma yazmalı]

-konu dışı [o kadar da değil]-
Önemli olduğu için ara verdim. Yıllar önce bir vardı. Bir adam vardı nasıl olduysa olmuştu ve bu zat –bir kazadan sonraydı galiba- hep aynı günü yaşıyordu ve kendisine yardım edebilecek bir kadını buna inandırmaya çalışıyordu. Daha fazlasını hatırlamıyorum. Bu filmin ismini biliyorsanız bildirin.

Zamanda yolculuk sanırım ilk kez The Time Machine [H. G. Wells] ile ortaya atılmıştı. Acaba bugüne kadar hiç böyle bir fikir ortaya atılmasaydı benim aklıma gelir miydi?

Karikatüre bakın: anlaşmaya göre iki hafta önce teslim etmeniz gerekiyordu….

Yazının sonraki bölümünde neler olacak zaman gösterir.



ZAMAN II

- Anne ben zamanda yolculuğa çıkıyorum.
- Akşama geç kalma baban kızıyor.
- Sorun değil.

Ya da Aliyi sadece gözlem yapmaktan kurtararak [ali ata bak] ona bir kahraman olma fırsatı tanıyabiliriz. Ali geçmişe git, geleceği düzelt.

Bu yazıda farklı meslekteki kişilerin geçmişe gitseler neler olabileceğine dair bir şeyler okuyacaksınız.

Tarihçi: büyük bir ihtimal geçmişe hiç müdahale etmeden sadece tüm tarihe tanıklık etmek isteyecektir ve günümüzdeki tarih kitaplarındaki eksiklikleri giderip hataları düzeltecektir.

Arkeolog: en büyük dinozorların nerede öldüğünü gözlemleyerek şimdiki zamanda büyük bir keşif gerçekleştirir.

Mimar: Mısır’ a giderek piramitlerin nasıl yapıldığını izler ve şaşırır.

Pazarlamacı: mağara adamlarına düdükle tencere satmaya çalışır ama henüz ateşin bulunmadığı bir tarihe gitmiş olduğundan başarılı olamaz.

Yönetmen: en görkemli savaş sahnelerini çeker ama gösterime soktuğunda eleştirmenlere yine de yaranamaz.

Fotoğrafçı: elinde zaman makinesi olduğu ve istediği anı tekrar tekrar yaşama şansı varken bile zamanı dondurmaya anı yakalamaya çalışır.

Politikacı: -Yurttaşlarım…

Medyum: -Nostradamus hocam nasıl oluyor bu işler
-Git işine lan
-Abi öğretsene bu işlerde acayip para var
-Seni nasıl göremedim hayret bir şey ya!

Şair: her yerde şair / her derde şiir.

Öğrenci: gireceği(girdiği) sınavların tüm sorularını bir dost adıyla aps ile kendine yollar. (Örnekler çoğaltılabilir, mesela ben bu sonuncuyu sonradan ekledim)

Yazının gelecek kısmının olup olmayacağını zaman gösterecek.



ZAMAN III

Şöyle bir olay canlandıralım kafamızda:
Ben geçmişe gittim
Kendimin yanına
Ve geçmişteki kendimi öldürdüm
Doğal olarak bense kayboldum
Silahım ve zaman makinemle birlikte
Çünkü ne silah alacak
ne de zaman makinesini yapacak
zamanım kalmamıştı
kendimi öldürdüğüm için [bu olayın intihara girmesi gerekir mi, ben öldüğüm zaman ölmek istemiyordum, gelecekte yapacağım bir şey için cezalandırılabilir miyim]
başka bir zaman yolcusu geldi gelecekten nasıl olduysa duymuş geçmişteki beni vuracağımı ve yapma etme iyi çocuktur diyor beni ikna etmeye çalışıyor. Bakıyorum bende adam haklı kendimi vurmaktan vazgeçiyorum adamı vuruyorum. Bundan sonra ben yaşarım herhalde ama o adamın geçmişteki halini öldürürsem bu olaydan sonra tekrar ölürüm herhalde.

Kendime not: terminatörün zaman örgüsüne bak

Gelecek yazı yazılacaksa zaman buna kayıtsız kalmayacaktır.

Yorumlar

  1. ve filmin adı çok çok büyük bir ihtimalle


    Groundhog Day
    http://www.imdb.com/title/tt0107048/
    http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?t=groundhog+day

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

sen de yaz yaz yaz buraya yaz bütün sözlerini

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h