Brainfuck

Saçma sapan işlerle uğraşırken Brainfuck isimli ilginç bir dille karşılaştım. Brainfuck 1993 yılında Urban Müller tarafından yaratılmış bir programlama diliymiş. Niye yaptın abi sen bunu diyenlereyse mümkün olan en küçük boyutlu derleyiciyi üretmek istediğini söylüyormuş. Daha fazla da soramamışlar nedeni, niçinini çünkü eşşeğin zikinden dolayı gibi bir cevap almamak için.

Bilinen bazı derleyicileri 200 bayttan küçükmüş. Doğrudur, bu Brainfuck'u derledim hepi topu 170 B tuttu. Sadece sekiz komutu bulunmakla birlikte Turing-bütün (Turing-complete) bir dil olduğundan teorik olarak herhangi bir algoritma bu dilde yazılıp işletilebilirmiş. Ben ekrana hazır kodu kopyala yapıştır yaparak istediğim şeyi yazdırmak için biraz uğraştım ama Wikipedia'daki maddesini okuduktan sonra daha iyi şeyler yapılabilir. Çok gerekli ya :)

Aşağıdaki kod ekrana Hello World! yazıyor:


>+++++++++[<++++++++>-]<.>+++++++[<++++>-]<+.+++++++..+++.[-]
>++++++++[<++++>-] <.>+++++++++++[<++++++++>-]<-.--------.+++
.------.--------.[-]>++++++++[<++++>- ]<+.[-]++++++++++.


Ben de şöyle bir şey yaptım bu koddan, derleyip ne yazdığını görebilirsiniz :)

++++++++++[>++++++++>++++++<<-]>.>+++++.<<++.>++.>+++.<<.>+++.--.<.


Bir kaç hata var ama çözemedim bu sıcakta. İleri sürümlerde düzeltmeye çalışacağım.

Yine Brainfuck iyi, adamlar boşluklarla iş yapan bir dil yapmışlar, helal olsun diyorum, başka da bir şey demiyorum onlara. Brainfuck programlama dili ilginizi çekti ve daha fazla Türkçe kaynak istiyorsanız Ekşi Sözlük'e ve Vikipedi'ye bakabilirsiniz.

Pardus kullanıcıları eğer isterlerse kendi sorumluluklarında benim oyun alanımda ikamet eden şu paketi oluşturup, kurabilirler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h