Asla Asla Deme

İlk önce başlığın konumuzla hiçbir ilgisi olmadığını söylemek isterim, Asla Asla Deme sadece Never Say Never Again'in Türkiye'de yayınlandığı zaman İnsan Gibi Yaşa'nın yanı sıra aldığı isimlerden biri. Şimdi üzerinde biraz konuşacağımız konumuzsa ASLA.

Yazıya devam etmeden önce eğer checkelf'in ne olduğu hakkında bir fikriniz yoksa benim onunla gerçek anlamda nasıl tanıştığıma (herkese açık değilmiş, eski bir kayıt olduğu için de üzerinde değişiklik yapmak istemedim şimdi) ve Pardus Developer Base'deki belgesine bir göz atmanız iyi olabilir.

Yine checkelf de konumuzla ilgili değil, sadece bir işi tamamen doğru bir biçimde otomatik olarak yaptırabilmek için seçenek varken, bunu hata yapmaya müsait bir şekilde elle yapmanın pek de iyi bir yöntem olmadığını göstermesi açısından okunmasında fayda olduğunu düşünüyorum.

ASLA'dan az önce haberim oldu. Benim de kullanmayı ve / veya geliştirmeyi epeyce istediğim bir uygulama olduğu için görünce çok heyecanlandım ve hemen Java ile yazılmış uygulamanın son sürümüne ait ikilik arşivini indirdim. Proje sayfasında ayrıca ASLA'nın kaynak kodları ve şu an ne olduğu hakkında pek de bir fikrimin olmadığı modified.binutils paketleri de bulunuyor.

Bu arada Java'ya bakış açımı JDownloader ve IOGraph gibi yazılımlar çoktan değiştirmiş olmasaydı bir de bunun şaşkınlığını yaşardım ASLA'da.

ASLA (Automated Software License Analyzer / otomatik yazılım lisans çözümleyicisi), mevcut yazılım paketlerinin (arşivler de uygulamaların ana geliştiricileri tarafından sunulan birer pakettir aslında ama doğrudan dağıtımlarda kullanılacak seviyede ve yapıda olmadığı için dağıtım geliştiricileri tarafından ayrıca paketlenirler) lisanslarını bulmak ve tanımlamak için kullanılan bir araçtır. Bazı açılardan EULAlyzer'e benzediği söylenebilir.

ASLA, proje sayfasına baktığım kadarıyla bir süredir aktif olarak devam etmiyor ama yine de güncel bir 64 bit Pardus 2011.1 üzerinde sorunsuzca çalışıyor. Uygulamayı başlatmak için indirilen arşivin açılması ve sonrasında da ASLA dizinine girilerek
$ ./run.sh
komutunun çalıştırılması yeterli .
ASLA pek de basit bir iş yapmıyor olsa da arayüzünün kimseyi korkutacağını sanmıyorum. Lisans analizi yapmaya başlamak için ilk önce bir arşiv dosyasına ihtiyacımız var. İstediğiniz bir arşivi internetten indirebilirsiniz. Ben şu üç arşiv üzerinde çalışma yaptım:
Arşivi temin ettikten sonra bunu Ark ile açmamız gerekiyor ilk önce. Arşivi Dolphin üzerinde sağ tıklayarak Arşivi Buraya Aç. Klasör Yapısını Koru seçeneğini seçebilirsiniz.

Daha sonra ASLA'da Analyze > Analyze only licences of a package menü seçeneğini kullanarak lisans analizi yapmak istediğiniz uygulamanın kaynak kodlarının bulunduğu dizini seçebilirsiniz.
Sol tarafta lisanslar ağaç yapısıyla sıralanıyor. Burada hangi dosyaların hangi lisansları kullandığı, hangi dosyalarda lisan bilgisi bulunmadığı vs. görülebiliyor. Sol tarafta ise dosya yolu ve ismi, dosya tipi, lisans, lisans durumu, alt lisans gibi bilgiler ve dosyanın kendisi görülebiliyor.
Kurallar bölümünde de lisansların birbiriyle ilişkileri düzenlenebiliyor. Bu kısmı henüz tam incelemedim.

Yalnızca paketçilere hitap eden bir yazı oldu, eğer bir paketçi değilseniz ve anlamadığınız yerler varsa gönül rahatlığıyla başka yazılara geçebilirsiniz :) Paketçiyseniz de bundan sonra paket yaptığınızda önceki yöntemlerinize ek olarak bu uygulamayla da analiz yapmayı deneyebilirsiniz. Uygulama bir süredir geliştirilmediği için şu an kesin doğru sonuçlar vermesi beklenemez ama yine de paket yaparken lisanslarla uğraşmayı kolaylaştırabilir veya biraz uğraşla bunu sağlayabilecek hale getirilebilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h