idefix'ten Küçük Bir İstek Daha

idefix, e-kitap denince akla gelen ilk isimlerden biri ülkemizde. E-kitap adına yaptıkları çalışmalar için teşekkürü hak ediyor. Ama bazı nedenlerden dolayı henüz idefix'i kullanmaya başlayamıyorum. En büyük neden dijital hak yönetimi için kullandıkları sistemin GNU/Linux desteğinin olmaması. Bu durumu kendilerine ilettim ama özgür veya daha az iyisi sadece çok platformlu alternatifler hakkında bir araştırma yapmadığım için ne kadar umutlu olmam gerektiğini bilmiyorum.

Bugün idefix'ten yapacağım ikinci istek de yine kitaplarla ilgili ama, e-kitaplardan daha çok kitap önizlemeleri hakkında.
idefix'te kitapları incelerken ilk birkaç sayfasına bakmak mümkün. Sol bölümdeki Kitabı Aç bağlantısı tıklandığı zaman kitabın ilk yirmi iki sayfası FlashPaper olarak karşımıza geliyor. Fikir olarak güzel, Amazon'da da Look Inside isminde benzeri olan bir uygulama. Ama dediğim gibi fikir olarak güzel olsa da uygulama olarak ne yazık ki pek iyi olmamış idefix'teki kitap önizlemeleri.
Önizlemenin açıldığı sayfa Flash gerektiriyor. Sisteminizde Flash yoksa okuyabileceğiniz bir önizleme filan da olmuyor yani. Umarım sistemde Flash olmaması kimseye uç bir durum gibi gelmiyordur, çünkü öyle değil. Ben ve tahmin ediyorum benim gibi pek çok kişinin Flash'a daha fazla ne kadar tahammül edebileceği belli değil. Flash'tan tamamen kurtulmaya ve bu gerçekleşene kadar da Gnash ve Lightspark gibi özgür alternatiflerini kullanmaya çalışıyorum. Ayrıca idefix'in önizlemeler için kullandığı FlashPaper, Adobe tarafından geliştirimi durdurulmuş (yerinde yeller esen ana sayfasına bakabilirsiniz) bir ürün, yalnızca mevcut sürümlerin satışına ve teknik desteğine devam ediliyor. Geleceği olmayan bir ürünü inatla kullanmanın zannediyorum ki ancak çok az bir mantığı vardır.

Sadece Flash konusu için yazmadım elbette, bu tek başına yeteri kadar rahatsız edici olsa da birkaç motivasyonum daha vardı yazıya başlamak için.

Kısıtlamalarla devem edeyim. Önizleme için gelen sayfa çok dar tutulmuş, bu da kitabı ya %72'de okumanızı ya da %100 yapıp sayfa kenarlarını feda etmenizi zorunlu kılıyor. Diğer bir kısıtlama da sayfayı kaydırmak için yalnızca kenardaki kaydırma çubuğunu kullanabilmeniz veya sayfa içinde tut sürükle bırak yapabilmeniz. Fare tekerleğiyle sayfayı kaydırmak -ki en zevkli ve en kolay sayfa kaydırma yöntemidir- ise mümkün değil.

Şimdi kısaca kalite durumuna bakalım. Hepsinde durumun aynı olup olmadığını kontrol etmedim ama göz attığım birkaç kitap önizlemesinin kalite olarak pek de iyi olmadığını gördüm. Kitaplar tarama şeklinde sunuluyor. Bu da kalite kaybına davetiye çıkaran JPEG biçiminde yapıldığı için her harfin kenarında gürültü oluşuyor.
(Birebir ölçekte değiller)
Tüm kitap önizlemeleri için optik karakter tanıma işlemi çok masraflı olacaktır, umarım tüm kitaplar aynı zamanda e-kitap olarak çıkar ileride ve önizlemeler için bunlardan yararlanılır. Bu zamana kadar da taramaların biraz daha kaliteli bir biçimde kaydedilmesi iyi olacaktır.

Kaliteye dahil edebileceğim bir diğer durumda her sayfanın arkasındaki idefix logosu. Bunu gerçekten çok rahatsız edici buluyorum. Sadece bir kitap dağıtıcısı olan idefix'in -sadece önizlemede de olsa- kitabın içine bu şekilde girmesi bir yazar veya yayın evi yöneticisi olsam asla kabul edemeyeceğim bir durum olurdu, şimdiyse sadece bir okur olarak kabul edilemez bulmakla yetiniyorum.
Unuttuğum bir şey yoksa bu kadardı. Umarım idefix burada kendisi için yararlanabileceği bir iki şey bulabilir ve hizmetinde iyileştirmeler yapabilir.

Şimdi bir okuyucu olarak Yanlış Okumalar'ın önizlemesini okuyabileceğim hale getirebilmek için neler yaptığımdan bahsetmek istiyorum. Söylediğim gibi bunu kendi sayfası üzerinden yapmak en iyi yöntem değil bana göre. Bu yüzden önizleme sayfasının kaynak kodlarına bakarak neyle karşı karşıya olduğumu daha yakından görmek en iyisi. Kaynak kodlara bakarak kolayca benim için anlamlı olan Flash dosyasını buldum böylece.
Kitabı buradan okumak tatmin edici bir deneyim için yeterli sayılabilir çünkü geniş bir ekrandayım ve sayfaları istediğim şekilde kaydırabiliyorum artık. Ama elim değmişken biraz daha iyinin peşinden koşmanın zararı olmayacağını düşünerek devam ediyorum.

Şimdiki amacım FlashPaper'ı PDF'ye dönüştürerek önizlemeyi en sevdiğim okuyucu olan Okular üzerinde okuyabilmek. Bunun için Pardus oyunalanındaki cups-pdf paketini yükledim:

sudo pisi bi https://svn.pardus.org.tr/pardus/playground/ozan/any/cups-pdf/pspec.xml -d
sudo pisi it cups-pdf*.pisi
rm cups-pdf*.pisi

Ne yazık ki bu sanal PDF yazıcısını Flash'a göstermeyi başaramadım. Konuyla ilgili olabilecek bir iki hata kaydı buldum ama ne yazık ki yararlanamadım fazla.
Bunun üzerinde SWFTools'u denemeye karar verdim. Bunun için Pardus Kurumsal 2 deposundaki paketi yükledim:

sudo pisi bi https://svn.pardus.org.tr/pardus/corporate2/devel/multimedia/converter/swftools/pspec.xml -d
sudo pisi it swftools*.pisi
rm swftools*.pisi

SWFTools paketinden gelenlere bakarak ihtiyacım olan swfextract'ı buldum ama komut satırı üzerinden kullanımı biraz gözümü korkuttuğu için bir betik olsa ne iyi olurdu dedim içimden. Kısa bir Google araması sonrasında şu sayfa üzerinden aradığımı buldum ve swf-extract.py'yi indirdim. Aşağıdaki gibi kullanarak SWF dosyasının içindekileri çıkardım:

python swf-extract.py 51260.swf

İşime yaramayacak pek çok dosya da çıktı ama bunları kolayca seçip sildim. Kalan JPEG dosyaları önizlemedeki sayfalardan başka bir şey değildi. Tek yapmam gereken bunları bir PDF'ye dönüştürmekti artık. Bunun için de aşağıdaki komut yeterli oldu:

convert *.jpg yanlis-okumalar.pdf

Sonunda rahatça okuyabileceğim bir kitap önizlemesi elde etmiş oldum böylece. İstersem internet bağlantısı olmayan Kindle'ıma atıp orada, istersem doğrudan bilgisayar üzerinde Okular'da okuyabileceğim. Tüm sayfaların arkaplanında beni rahatsız eden logolar görmeyeceğim. Ve bunlar gibi daha birçok rahatlık.
Keşke bu kadar uğraşmak zorunda kalacağıma doğrudan kitaba göz atmaya başlayabilseydim, belki ileride tüm bunlara gerek kalmaz.

Bu arada şunu da hatırlatayım, kitap önizlemelerini PDF olarak okumaya hakkımız olup olmadığından emin değilim. Ama dağıtımı yasal değildir. Bu yüzden bu önizlemeleri dağıtmayınız ve okuduktan sonra silmeyi unutmayınız.

Yorumlar

  1. linux altında, wine kullanarak adobe digital editions yazılımını çalıştırmayı başardım. açıkcası adobe izin verse wine ile linux altında çalışan bir sürümünü çok rahat camia yapacaktır...

    swf kaynağına baktığımda, http://static.ideefixe.com/images/Kitabi_Acin/51/51260.swf şeklinde bir kaynaktan dosyayı import ettiği görünüyor... bu durumda ürünün id numarasından ve id numarasının ilk iki numarasından ürünün dizin numarası da çıkıyor...

    geriye sadece 20 karakterlik ilk id verisinin çözümlemesi kalıyor, onu da hackerlera bırakıyorum.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

sen de yaz yaz yaz buraya yaz bütün sözlerini

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h