30 Haftada 30 Linux Kernel Geliştiricisi: Linus Torvalds

Bu röportaj aslen Jennifer Cloer tarafından 11 Haziran 2012'de 30 Linux Kernel Developers in 30 Weeks: Linus Torvalds başlığıyla Linux.com'da yayımlanmıştır.

Çevirisini yapmak ve burada yayımlamak için herhangi bir izin alınmamıştır. Çevirideki verilen bazı bağlantılar asıl yazıdakinden farklı olabilir. Çevirideki ve yazımdaki karşılaşılan yanlışlar yorum olarak bildirilebilir.

Bazı yerleri tam olarak doğru çeviremeyeceğimi düşündüğümden çevirmedim. Bu yazı için Linus Torvalds'ın LinuxConf Avustralya'yı sevdiğini ama her sene katılamadığını anlattığı bölüm kısaltılmış ve ... ile belirtilmiştir.

30 Haftada 30 Linux Kernel Geliştiricisi'ne hoş geldiniz! Bu, her hafta farklı bir Linux kernel geliştiricisinin profilini tanıttığımız 30 hafta serisindeki ilk durağımız. Linux kernel geliştirme topluluğu pek çok yönden benzersizdir. Bu topluluğu oluşturan bireylerin, dünyanın en büyük ortak geliştirme projesini yönetmede sorumlulukları ve işletim sistemi ile diğer teknolojilerin geleceği üzerinde çok büyük etkileri vardır. 2012'nin geri kalanı boyunca yayımlayacağımız profiller, bu geliştiricilerin işlerini nasıl yaptığını anlatıyor, onlarla nasıl çalışılacağıyla ilgili önemli ipuçları veriyor ve nasıl mutlu şekilde yaşadıklarını göstermede yardımcı oluyor.

Seriye Linux'un yaratıcısı Linus Torvalds'tan başkasıyla başlamıyoruz. Linus, bu hafta Milenyum Teknoloji Ödülü törenine katılmak için memleketi Finlandiya'da. Linus Torvalds haftanın önceki günlerinde, 2012 Milenyum Teknoloji Ödülü'nün ortak galiplerinden biri olmuştu. Kendisi seyahat için ayrılmadan hemen önce profil sorularımız için zaman ayırdı.
İsminiz nedir?
Linus Torvalds

Toplulukta nasıl bir rolünüz var veya şöyle soralım hangi alt sistemler üzerinde çalışıyorsunuz?
Kernel'in en üst seviye bakıcısıyım ve doğrudan herhangi özel bir alt sistemle ilgilenmiyorum; bununla birlikte bazen doğrudan VFS (Virtual File System, Sanal Dosya Sistemi) katmanıyla alakadar oluyorum (ve çok nadiren bazı VM tartışmalarına katılıyorum).

Maaşınızı nereden alıyorsunuz?
Linux Vakfı.

Dünyanın neresinde yaşıyorsunuz? Neden?
Portland, Oregon. Neden'e cevap olarak da burası çok sakin ve buraya taşınmadan önce birkaç yıl kaldığımız Silikon Vadisi'nden çok daha yaşanabilir bir yer. Hava o kadar mükemmel olmayabilir ama sanıyorum ki çocukların büyümesi için çok daha iyi bir yer. Ve burada iyi bir okul bölgesinde daha büyük bir eve durumumuz el veriyor.

Yazılım geliştirme için en sevdiğiniz üretkenlik araçları nelerdir? Masaüstünüzde ne kullanıyorsunuz?
Sadece bir internet tarayıcısı (e-postaları okumak ve zaman harcamak için) ve içinde git olan birkaç terminal kullanıyorum. Ara sıra "gitk" penceresiyle git geçmişine bakıyorum. Zamanımın büyük çoğunluğu e-postaları okumakla (ve cevaplamakla), dizinleri birleştirmekle ve sonuçlara bakmakla geçiyor.

Kullanma eğiliminde olduğum diğer bir araç da önem verdiğim yüklemeler (temel olarak kernel derlemeleri ve bazı git iş yükleri) için performans profillemesi yapan "perf".

Linux kernel geliştirimine nasıl dahil oldunuz?
Heh. Kendi işletim sisteminizi yazmanın saçma bir iş yükü olacağı hakkında yeterli sağduyu ve bilgiye sahip olmamamla.

İlginizi ne canlı tutuyor?
Hala kurcalamayı ve işin sadece teknik tarafını seviyorum. Aslında bu epey sosyal bir olay, insanlara isimleriyle hitap edecek noktaya gelmem gerçeği de sadece bir bonus.

Ortak geliştirme sürecinin en eğlendiğiniz anı neydi (ateşli tartışmalar, gülünç kod gönderimleri, inanılmaz başarılar)?
Benim için en iyi kısmının birinin Linux kullanarak tamamen çılgınca bir şey yaptığını görmek olduğunu söyleyebilirim. Hiç de mantıklı olmayan ama teknik açıdan bakıldığında etkileyici olan şeylerde (ve *bunu*? yapmak için aylarca uğraşmışlar açısından bakıldığında çok daha etkileyici oluyor).

Alan Cox'un Linux'u 8086'ya aktarmak için çalışması. Veya birinin bir 8 bit mikrodenetleyici, biraz RAM ve bir SD kartla kendi bilgisayarını yapması, sonra onun için bir ARM emülatörü yazması ve üzerinde (çok ama çok yavaş olarak) Linux'u başlatması.

Katılmak isteyen geliştiriciler için tavsiyeniz nedir?
Küçük adımlarla başlayın. Hatta Linux ile olmak zorunda da değil, yardıma ihtiyaç duyan ve sizin nasıl katılınacağını öğrenmek isteyeceğiniz pek çok özgür yazılım projesi var. Ve bir kez kullanıcı tarafı programcılarının iradesi zayıf kimseler olduğunu fark ettiğinizde kernel programlamasına katılmak isteyeceksiniz, hemen bazı ana kernel kodlarında devrime kalkışmayın, gerçekten çok küçük rahatsız edici şeyleri bulmaya çalışın ve bir tek bu şeyi düzeltin. Belki erişiminizin olduğu bir donanımın sürücüsü olması gerektiği gibi iyi çalışmıyordur, işte böyle şeyler.

Düğümleri öğrenmek zaman alır, daha kapsayıcı yamalar göndermeye başlamadan önce başka şeyler yapmış olduğunuzu görmeleri insanlara çok yardımcı olacaktır.

Ama en önemli şey "iyi bir tat bırakmaktır". Bu, tarif etmesi zor ama şahsen aradığım bir şey. İşleri "DoğruŞekilde(tm)" yapan insanlar -ve yılların birikimiyle ortaya çıkardığımız tüm kurallara uymak zorundasınız demek istemiyorum (bununla birlikte bunu yapmalısınız da)- ama kod yazmanın açıkça mantıklı gelen ve çok fazla karmaşıklık ve özel durum içermeyen ama aynı zamanda da gereksizce soyut ve genel amaçlı olmayan tarifi zor kalitesinden bahsediyorum. "Bir şey yapın ama iyi yapın."

Kod yazarken ne dinlersiniz?
Ah, ofisimin tamamen sessiz olmasını isterim. Müziği çocukları etrafta arabayla dolaştırırken filan dinliyorum ama çalışırken hiçbir şey duymak istemiyorum. Değil müziği bilgisayarımın fanlarından gelecek en küçük bir sesi bile istemiyorum. Sadece sessizlik.

İnsanların sizi bulabileceği e-posta listeleri veya IRC kanalları nelerdir? Hangi konferanslardasınız?
IRC veya diğer gerçek zamanlı interaktif şeyleri kullanmıyorum. Her şeyi e-posta ile yapıyorum. Genel kernel ve git e-posta listelerini takip ediyorum ama bunlarda bile oto-arşiv kipindeyim, yani sadece özellikle baktığım şeyleri veya haber verilecekler kısmına eklendiklerimi görüyorum.

Konferans olarak genellikle sadece Linux Kernel Zirvesi oluyor. Çoğu sene Linuxconf Avustralya'ya da katılmaya çalışıyorum...

Gittiğim başka birkaç konferans daha oluyor ama bunlar daha çok konferans yapılan yerin ilginç olması ve bana tüplü dalış yapma imkanı vermesi gibi nedenlerle katıldıklarım.

Teşekkürler Linus! Gelecek yazıda Thomas Gleixner ile konuşacağız.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h