Fedora 24'te GRUB 2 Önyükleyici Temasını Değiştirme

İlk önce yeni duyacaklar için GRUB 2'dan çok kısaca bahsedelim. GRUB 2, GNU GRUB'un (GRand Unified Bootloader) son sürümüdür. İsminin açılımından da anlaşılabileceği gibi GRUB 2, bir önyükleyicidir ve bilgisayar açıldığında çalışan ilk yazılımdır. İşletim sistemi çekirdeğini yüklemekten ve kontrol parametrelerini aktarmaktan sorumludur. Çekirdek yüklendiğinde o da işletim sisteminin geri kalanını yükler.

Fedora'nın sadece KDE özelleştirmesinde mi böyle yoksa genel olarak Fedora'da böyle bir tercih mi var bilmiyorum ama Fedora'nın KDE özelleştirmesini kurduktan sonra GRUB 2 önyükleyicisi herhangi bir tema kullanmıyor ve işletim sistemi seçimini terminal ekranından yaptırıyor. Bu da çoğuna göre siyah, DOS benzeri ve sıkıcı bir ortam.

Buna gelene kadar giderilmesi çok daha mühim durumlar olduğundan epey bir sürümdür dikkatimi çekmesine rağmen bu zamana kadar hiç ilgilenememiştim. Neden böyle bir durum olduğunu da araştırdım ama o konuda henüz bir bilgiye ulaşamadım. Şimdilik sadece GRUB 2 önyükleyicisini nasıl biraz daha hoş hale getirebiliriz hakkında yapılması gerekenlerden bahsedeceğim. Anlatacaklarım Fedora 24 için olacak, eski ve yeni sürümlerde yapılacaklar farklılık gösterebilir.

İlk önce terminalde yönetici haklarını alalım:
$ su -
Parola:
Daha sonra GRUB 2 ile ilgili paketlere bir göz atalım:
# dnf search grub2
grub2.x86_64 : Bootloader with support for Linux, Multiboot and more
ostree-grub2.x86_64 : GRUB2 integration for OSTree
grub2-efi.x86_64 : GRUB for EFI systems.
grub2-tools.x86_64 : Support tools for GRUB.
grub2-efi-modules.x86_64 : Modules used to build custom grub.efi images
grub2-breeze-theme.x86_64 : Breeze theme for GRUB
grub2-starfield-theme.x86_64 : An example theme for GRUB.
grub-customizer.x86_64 : Graphical GRUB2 settings manager
Bunlardan paket isminde theme ifadesi geçenler bizim aradıklarımız oluyor. Ben starfield tema paketini kurdum, siz isterseniz diğerini de kurabilirsiniz:
# dnf install grub2-starfield-theme
Sonra öntanımlı grub ayarlarının tutulduğu dosyaya tema ilgili bir satırlık bilgi ekleyelim:
# echo "GRUB_THEME=\"/boot/grub2/themes/system/theme.txt\"" >> /etc/default/grub
Sıradaki komut BIOS ve UEFI'den hangisini kullandığınıza bağlı olarak değişiklik gösterecektir. Kaynaklardan BIOS kullanan sistemlerde hangi komutu kullanacağınızı öğrenebilirsiniz, ben burada sadece UEFI için olanı veriyorum:
# grub2-mkconfig -o /boot/efi/EFI/fedora/grub.cfg
Yukarıdaki komutu GRUB yapılandırmasını tekrar inşa etmek için kullandık. Şimdi kullanımı en basit terminal tabanlı metin düzenleyicisi nano'yu açarak öntanmlı GRUB 2 ayarlarının tutulduğu dosyada bir değişiklik yapalım:
# nano /etc/default/grub
Bu dosyada GRUB_TERMINAL_OUTPUT="console" satırını yorum haline getiriyoruz. Bunun için yapmamız gereken tek şey bu satırın başına # işareti koymak.

Yararlandığım kaynakta bu şekilde olduğu için ben de bu şekilde anlatıyorum ama yukarıdaki grub2-mkconfig komutunu orada değil de sadece burada kullansaydık aynı komutu iki kere kullanmak zorunda kalmazdık sanırım:
# grub2-mkconfig -o /boot/efi/EFI/fedora/grub.cfg
Tüm adımları gerçekleştirdikten sonra bilgisayarınızı yeniden başlatıp GRUB 2 önyükleyicisi temasını kontrol edebilirsiniz. Her ne kadar bu adımlarla GRUB 2'nize bir tema giydirebilseniz de Fedora'nın açılışı hala Ubuntu'nunki kadar kusursuz (burada kullanmak istediğim kelime aslında dikişsiz, seamless) olmayacak ne yazık ki.


Kaynaklar:

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h