Muhtar Kellesi

Bilmediğim bir kelimeyle karşılaşınca peşine düşüp ne olduğunu öğrenmeyi seviyorum. Az önce denk geldiğim Ankaralı Yasemin'in Bomba şarkısında Muhtar Kellesi ifadesi dikkatimi çekti.

Ekşi Sözlük'te şu şekilde açıklanmış:
"Doğu ve Güneydoğu Anadolu'da muhtarlar, katıldıkları düğünde hediye olarak kelle takarlar. Tam altına tekabül ediyor. Oralarda kelle diyorlar tam altına."
M. Serdar Kuzuloğlu, bir günlük yazısında muhtar kellesi ifadesinin erkek cinsel organı anlamına geldiğini söylemiş. Herhangi bir bilgiye dayanarak mı bunu söylemiş yoksa sadece kendi yorumunu mu bildirmiş bilmiyorum.

Şarkının Lyrics Translate'teki İngilizce çevirisinde ise kafası oynayan biblo oyuncak şeklinde tanımlanabilecek bobblehead olarak çevrilmiş muhtar kellesi.

En doğru gibi duran ve Twitter'daki paylaşımların da desteklediği anlam altın. Bu nedenle rotamızı şimdi de kelle altına çevirelim.

Bekir Coşkun'un Oyunu en iyi götürene ver başlıklı yazısında şu şekilde geçmiş kelle altın:
"Kafanı yormuyorsan... "Ecdat" dediklerinde aklına dizideki Hürrem Sultan... "Washington" dediklerinde portakal... "Cumhuriyet" dediklerinde kelle altın... "Ampul" dediklerinde bizim parti... "Adalet" dediklerinde Rıza'nın gelini geliyorsa aklına..."
Coşkun'un yazısından da diğer bir adı Ata altın olan Cumhuriyet altını yerine kelle altın ifadesinin kullanıldığını çıkarabiliriz.

Altın fiyatını gösteren çevrimiçi servislerde ve gazetelerde kelle altın ifadesi çok az geçmiş, bulabildiğim ender örneklerden biri NTV'nin 3 liraya altın dönemi haberi.

Bu noktada Cumhuriyet altını ve tam altın arasındaki farka da bakmak iyi olacaktır. Bunun için AltınZen'in Cumhuriyet Altını ve Tam Altın Arasındaki Fark yazısına bakabiliriz:
Cumhuriyet Altını: Cumhuriyet altını ya da diğer adıyla ata altın, 22 ayar ve 7.216 gramdır. Cumhuriyet altının çapı 22 mm'dir. T.C. Darphanesi tarafından basılmaktadır. Cumhuriyet altınının bir yüzünde Türkiye Cumhuriyeti ibaresi, Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş tarihi (1923) ve bunların altında da basım tarihi bulunmaktadır. Diğer yüzündeyse Hakimiyet Milletindir ibaresi, Atatürk resmi ve bunların altında da Ankara ibaresi yer almaktadır. 
Tam Altın: Tam altın 22 ayar ve 7.016 gramdır. Tam altın çapı 30 mm'dır. Cumhuriyet Altını gibi Tam Altın da T.C. Darphanesi tarafından basılmaktadır. Tam altının ön yüzünde Türkiye Cumhuriyeti yazısı ve basım tarihi yer almaktadır. Diğer yüzünde ise Atatürk resmi ve bu resmin çevresinde kenar süslemesi olarak yıldız işaretleri ve nakış süslemesi bulunmaktadır.
Sonunda internette bulabildiğim tüm kaynakları da tüketmiş bulunuyorum. Ben ifadenin çıkış noktası ve tam olarak ne anlattığı konusunda tatmin edici bir cevap bulamadım. Belki bu yazı, konu hakkında daha çok bilgisi olanların paylaşmasına vesile olur veya şarkıyı dinleyip ifadeyi araştıracakları benim az önce yaptığım araştırmayı yapmaktan kurtarır.

Yorumlar

  1. Şarkıyı ilk dinlediğimden beri (2 gün önce) aklıma takılan bölüme açıklık getirdiğiniz için teşekkür ederim.

    Ekşi sözlükte yapılan açıklama bana da mantıklı geldi.

    Serdar Kuzuloğlu'nun tanımının kendi yorumu olduğunu düşünüyorum çünkü dayanak göremedim.

    Tatmin edici bir cevabı ancak Ankaralı Yasemin ve Ankaralı Turgut'tan alabileceğimiz düşünüyorum. Veya söz yazarı kim ise.

    Bu konuya değinen bir blog yazısı bulmak beni çok mutlu etti. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

sen de yaz yaz yaz buraya yaz bütün sözlerini

Bu blogdaki popüler yayınlar

Diğer Dillerde Hoşçakal

Mızıka Tabları Nasıl Okunur

conio.h